In 1845 werd in Newburyport (Massachusetts, USA) William
Stickney Lamson geboren. Als jongeman ging hij als schilder
van reclameborden aan de slag maar werd al snel, hij was nog geen
twintig, soldaat in de Amerikaanse Burgeroorlog en vocht mee aan
de kant van de Union Army.
Na de oorlog ging Lamson als verkoper aan het werk. In 1879
opende hij een winkel in de Merrimack Street te Lowell (MA,
USA).
In de genoemde winkel begint de eigenlijke historie van Lamson.
In de winkel was een centrale kassa. Dit betekende dat de assistenten
met het geld van de klant door de winkel naar de kassier liepen
en met het wisselgeld weer terug. Deze gang van zaken was te tijdrovend,
dus Lamson vond dat hij daar wat aan moest doen. Zijn eerste experiment,
munten en biljetten in een zakdoek wikkelen en door de winkel naar
de kassier gooien, mislukte jammerlijk, om begrijpelijke redenen.
Maar na nog een paar pogingen kwam de oplossing: een holle bal die
over twee sporen van A naar B rolde. Een spoor van kassier naar
assistent en een spoor van assistent naar kassier: The Ball System,
het eerste interne geldtransportsysteem.
Het Balsysteem trok de aandacht van andere winkeliers en
Lamson werd al gauw gevraagd om ook voor hen systemen te maken.
Lamson overzag de mogelijkheden van het systeem, vroeg patent aan
en richtte de Lamson Consolidated Store Service Company in Boston
op om de systemen te maken en te verkopen. Later werd dit de
Lamson Corporation of Syracuse, New York.
Lamson hield zich bezig met het perfectioneren en promoten van zijn
uitvinding. Hiervoor reisde hij door heel Amerika en de rest van
de wereld. In 1881 werd de Lamson Consolidate Store Service
Company in Europa opgericht.
In 1884 hoorde de heer J.M. Kelly van het Balsysteem
en hij wilde het agentschap voor Londen verwerven. In 1885
kreeg hij dit voor elkaar en verhuisde hij met zijn familie naar
Londen. In 1886 huurde hij een pand aan de Bloomsburry
Street. De kelder werd als magazijn gebruikt, de begane grond
als productieruimte en op de eerste etage woonde Kelly met zijn
familie.
Aangezien het agentschap floreerde wilde Kelly een bedrijf oprichten
in Engeland. Op 16 augustus 1888 werd de Lamson
Store Service Company Ltd. opgericht. Het bedrijf had de rechten
op het Balsysteem voor de ''Eastern Hemisphere'', dat wil
zeggen het Verenigd Koninkrijk, Europa, Afrika, Australië,
Nieuw Zeeland en het Midden-Oosten.
De eerste directie bestond naast Kelly uit Lamson, McLean en Adamson.
In 1889 werd een agent in Australië aangesteld.
Tijdens een directievergadering in 1889 werd gemeld dat er 3.725
stations geïnstalleerd waren. Consequentie van de groei
was dat het bedrijf verhuisde naar de Caledonian Road, Kings Cross
en er werd kantoorruimte gehuurd in de City of London.
In 1952 werd door de Lamson Engineering Company Limited uit
Londen in Nederland Lamson Nederland opgericht. Vanaf 1963
is Lamson Nederland een naamloze vennootschap en is de directie,
zij het voor een zeer klein deel, eigenaar van de onderneming. In
1976 werd de rechtsvorm omgezet naar een besloten vennootschap.
Tot 1996 bleven de aandelen in handen van het Engels moederbedrijf,
dat intussen al diverse malen van eigenaar was veranderd en omgedoopt
in DD Lamson PLC.
In 1996
volgde er een management-buy-out in 1999 gevolgd door een
reorganisatie. Lamson verhuisde van Amersfoort naar Zeist en ontplooit
haar activiteiten vanuit de in 1998 opgerichte dochter Lamsonair
BV. De kernactiviteit is de verkoop van interne- waardetransportsystemen
en het verlenen van service & onderhoud daarop.
|