Historie van Lamsonair Beveiliging & Logistiek


In 1845 werd in Newburyport (Massachusetts, USA) William Stickney Lamson geboren. Als jongeman ging hij als schilder van reclameborden aan de slag maar werd al snel, hij was nog geen twintig, soldaat in de Amerikaanse Burgeroorlog en vocht mee aan de kant van de Union Army.
Na de oorlog ging Lamson als verkoper aan het werk. In 1879 opende hij een winkel in de Merrimack Street te Lowell (MA, USA).

In de genoemde winkel begint de eigenlijke historie van Lamson. In de winkel was een centrale kassa. Dit betekende dat de assistenten met het geld van de klant door de winkel naar de kassier liepen en met het wisselgeld weer terug. Deze gang van zaken was te tijdrovend, dus Lamson vond dat hij daar wat aan moest doen. Zijn eerste experiment, munten en biljetten in een zakdoek wikkelen en door de winkel naar de kassier gooien, mislukte jammerlijk, om begrijpelijke redenen. Maar na nog een paar pogingen kwam de oplossing: een holle bal die over twee sporen van A naar B rolde. Een spoor van kassier naar assistent en een spoor van assistent naar kassier: The Ball System, het eerste interne geldtransportsysteem.

Het Balsysteem trok de aandacht van andere winkeliers en Lamson werd al gauw gevraagd om ook voor hen systemen te maken. Lamson overzag de mogelijkheden van het systeem, vroeg patent aan en richtte de Lamson Consolidated Store Service Company in Boston op om de systemen te maken en te verkopen. Later werd dit de Lamson Corporation of Syracuse, New York.
Lamson hield zich bezig met het perfectioneren en promoten van zijn uitvinding. Hiervoor reisde hij door heel Amerika en de rest van de wereld. In 1881 werd de Lamson Consolidate Store Service Company in Europa opgericht.

In 1884 hoorde de heer J.M. Kelly van het Balsysteem en hij wilde het agentschap voor Londen verwerven. In 1885 kreeg hij dit voor elkaar en verhuisde hij met zijn familie naar Londen. In 1886 huurde hij een pand aan de Bloomsburry Street. De kelder werd als magazijn gebruikt, de begane grond als productieruimte en op de eerste etage woonde Kelly met zijn familie.

Aangezien het agentschap floreerde wilde Kelly een bedrijf oprichten in Engeland. Op 16 augustus 1888 werd de Lamson Store Service Company Ltd. opgericht. Het bedrijf had de rechten op het Balsysteem voor de ''Eastern Hemisphere'', dat wil zeggen het Verenigd Koninkrijk, Europa, Afrika, Australië, Nieuw Zeeland en het Midden-Oosten.
De eerste directie bestond naast Kelly uit Lamson, McLean en Adamson. In 1889 werd een agent in Australië aangesteld.
Tijdens een directievergadering in 1889 werd gemeld dat er 3.725 stations geïnstalleerd waren. Consequentie van de groei was dat het bedrijf verhuisde naar de Caledonian Road, Kings Cross en er werd kantoorruimte gehuurd in de City of London.

In 1952 werd door de Lamson Engineering Company Limited uit Londen in Nederland Lamson Nederland opgericht. Vanaf 1963 is Lamson Nederland een naamloze vennootschap en is de directie, zij het voor een zeer klein deel, eigenaar van de onderneming. In 1976 werd de rechtsvorm omgezet naar een besloten vennootschap. Tot 1996 bleven de aandelen in handen van het Engels moederbedrijf, dat intussen al diverse malen van eigenaar was veranderd en omgedoopt in DD Lamson PLC.

In 1996 volgde er een management-buy-out in 1999 gevolgd door een reorganisatie. Lamson verhuisde van Amersfoort naar Zeist en ontplooit haar activiteiten vanuit de in 1998 opgerichte dochter Lamsonair BV. De kernactiviteit is de verkoop van interne- waardetransportsystemen en het verlenen van service & onderhoud daarop.